INCLUSION AND SPORT
DOI:
https://doi.org/10.58984/smb2201007mKeywords:
inclusion, sport, disabled children and children with developmental disabilitiesAbstract
Inclusion and sport are two separate phenomena whose fusion through institutions such as sports organizations enables all disabled people to participate in sports activities, regardless of the degree of disability. This study is based on a theoretical analysis of the application of inclusion in sport. All the data were collected from the previous studies published in journals of sport and social sciences, books of proceedings of international scientific meetings, and also the personal experience of the author of this paper. The application of the basic principles of educational and social inclusion in sport creates a positive environment for the progress of disabled children and children with developmental disabilities, and it fosters a positive social attitude towards these individuals.
Downloads
References
Došen, Lj., i Gačić-Bradić, D. (2005). Vrtić po meri deteta – priručnik za primenu inkluzivnog modela rada u predškolskim ustanovama. Beograd: Save the children UK.
Gadžo-Šašić, S. (2018). Problemi socijalne inkluzije osoba sa invaliditetom. DHS – Društvene i humanističke studije, godina III, broj 1(4), 87–108.
Green, K. D., Forehand, R., Beck, S. J., & Vosk, B. (1980). An assessment of the relationship among measures of children's social competence and childrens academic achievement. Child Development, 51(4), 1149–1156.
Chen, Y., Tseng, M., Hu, F., & Cermak, S. A. (2009). Psychosocial adjustment and attention in children with developmental coordination disorder using different motor tests. Research in Developmental Disabilities, 30(6), 1367–1377.
Fratrić, F., Rakočević, R., Vukajlović, D., i Goranović, K. (2013). Komparativna analiza motoričkih funkcija zdravih i učenika sa intelektualnim smetnjama. U: M. Jovanović i Đ. Nićin (ur.), III Međunarodna konferencija Sportske nauke i zdravlje, zbornik radova. Banja Luka: Univerzitet Aperion, 342–351.
Japundža-Milisavljević, M., Đurić-Zdravković, A., i Gagić, S. (2016). Faktori uspešne koordinacije pokreta kod učenika s lakom intelektualnom ometenošću. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 15(3), 329–344.
Jovanović, I. (2018). Situaciona analiza: Položaj dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u Republici Srbiji. Beograd: Nacionalna organizacija osoba sa invaliditetom Srbije.
Johnson, C. C. (2009). The Benefits of Physical Activity for Youth With Developmental Disabilities: A Systematic Review. American Journal of Health Promotion, 23(3), 157–167.
Jorgić, B. (2014). Efekti primene programa plivanja i vežbanja u vodi kod dece sa cerebralnom paralizom, doktorska disertacija. Niš: Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja, Univerzitet u Nišu.
Kljajić, D., Dopsaj, M., Eminović, F., i Kasum, G. (2013). Sport u rehabilitaciji osoba sa invaliditetom, Zdravstvena zaštita, 42(3), 58–66.
Lazor, M., Marković, S., i Nikolić, S. (2008). Priručnik za rad sa decom sa smetnjama u razvoju. Novi Sad: Novosadski humanitarni centar.
Milićević Marinković, B. (2021). Uticaj adaptiranog programa malog fudbala na sposobnost motornog učenja i psihosocijalni status osoba sa Daunovim sindromom, doktorska disertacija. Novi Sad: Fakultet za sport i psihologiju, Univerzitet Edukons.
Salapura, S. (2018). Efekti adaptiranog karate programa u tretmanu osoba sa smetnjama u razvoju, doktorska disertacija. Novi Sad: Fakultet za sport i psihologiju, Univerzitet Edukons.
Spasenović, V. (2008). Vršnjački odnosi i školski uspeh. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Radovanović, D. (2008). U susret inkluziji – dileme u teoriji i praksi. Edicija: radovi i monografije. Beograd: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Univerzitet u Beogradu.
WHO (1997). The International Classification of Impairments, Activities and Participation (ICIDH 2). Geneva: World Health Organization.
WHO (2001). International classification of functioning, disability and health. Geneva: ICF.
Vigotski, L. S. (1996). Osnovi defektologije. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Vujaklija, M. (1980). Leksikon stranih reči i izraza. Beograd: Prosveta.
UNICEF (2007). Promoting the rights of children with disabilities. Innocenti research Centre.
Đević, R. (2015). Socijalna interakcija učenika sa smetnjama u razvoju u osnovnoj školi, doktorska disertacija. Beograd: Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu.
Zhalilov, A., Evseev, S., Evseeva, O., & Makhov, A. (2020). Social support of athletes in the sport of the blind (on the example of mini-football 5x5 B1). BIO Web of Conferences, Volume 26. DOI: 10.1051/bioconf/20202600068.